2008. szeptember 18., csütörtök | |

Basilica minor Máriagyűdön

A Római Pápa kis bazilikának (basilica minor) nevezte ki a szívemhez oly közel álló Máriagyűdi Kegytemplomot.
Régi szerelem ez. Felmenőim már a múlt század húszas éveiben is oda jártak zarándokként, ki tudja milyen és mekkora bűneikre keresve bocsánatot. Akkoriban sokan térden csúszva imádkozták körbe a templom épületét, belül pedig az oltárt illet térden megkerülni. Családi legenda szerint egyik nagybátyámat némi aprópénzzel biztatta oltárkerülésre a nagymama, de a ravasz fiú túl korán jött elő az oltár mögül, vagyis ahol nem láthatta a nagymama ott felszabadította magát a térden járás kötelme alól. Alighanem szerényebb búcsúfiát kapott.
Gyerekkoromba magam is voltam máriagyűdi zarándok, és a kötelező ájtatoskodás után, jutalmul fél napra vendég a harkányi meleg vízben. Azóta persze megfordult a világ. Hosszú idő óta ősszel is, tavasszal is zarándokok vagyunk a gyógyvizű Harkányban, és nosztalgiázó vendégek a gyűdi templomban. El nem mulasztanánk egyiket sem. Barátainkkal az ezredfordító éjszaka 24. óráját is ott, a templomdombon töltöttük. Persze, pezsgővel. Csak azt a két szép nyárfasort nem találom sehol, ami boldogult nagyanyámtól megöröklött és kimondottan a máriagyűdi zarándokoknak szóló imakönyv hátlapját díszíti.
Most, hogy basilica minor lett a kegytemplom, belelapoztam a könyvecskébe és a Zarándoklat végzésének módja című fejezet 27 pontba szedett reglamájából megtudtam: milyen tudatlan voltam én annak idején, amikor egy lovas kocsira szerelt padon, kétnapi zötykölődés után, édesanyám mellett először érkeztem meg Máriagyűdre. Halovány fogalmam sem volt, milyen súlyos előírások kötötték például a zarándoklatot vezető Schádl Ernő bácsit.
Idézet következik:
„5. A búcsúvezető előre gondoskodjék arról, hogy a kegyhelyen harangszó fogadja a zarándokokat. Csak előzetes bejelentés esetén harangoznak a kegyhelyen. A különvonaton érkező zarándokcsoportok vezetői posta útján is kérhetik a harangozást. A harangozáshoz és a szentmise mondatáshoz szükséges összeget az úton gyűjti össze a vezető és a kegytemplom sekrestyésének a saját maga igazolására, két tanú jelenlétében átnyújtja és megállapodik a zarándokcsoport miséjének idejére nézve is.”
Én meg (akkor még!) naivan hittem a falusi mendemondának, miszerint: a harangszót ingyen lehet hallgatni!

0 megjegyzés: